cultuur_en_organisatie

Cultuur zijn de ongeschreven regels in een organisatie die zich uiten in tradities, gewoonten en procedures. Geen samenleving of samenwerking bestaat zonder cultuur. Cultuur biedt houvast. Maar soms is deze houvast er nog niet, even kwijt, hardnekkig of onzichtbaar: in alle gevallen van grote invloed op werkgeluk. Voor een werkgever een belangrijk, zo niet het allerbelangrijkste aandachtsgebieden voor een succesvolle organisatie en blije medewerkers.

Blogs

Kennis

corporatetribe

Corporate tribe

Danielle Braun en Jitske Kramer

Omschrijving

De corporate antropologie kijkt met verwonderde blik naar organisaties, boardrooms en leiders zoals antropologen dat naar tribale samenlevingen doen. Lezers van dit boek worden meegenomen op een reis langs verre vreemde volkeren. Om vervolgens met een andere, nieuwe blik te kijken naar de eigen organisatie.

In zo’n dertig meeslepende verhalen wordt een andere blik op organiseren en organisaties gegeven. Exotisch, maar met praktisch toepasbare denkwijzen, tips en verandermodellen. Door het lezen raak je prettig in de war én goed toegerust met een antropologische blik en een gereedschapskist om met de eigen organisatiecultuur of die van klanten aan de slag te gaan.

ISBN
  • Engels
  • Hardcover
  • 9781138361584
  • november 2018
  • 250 pagina’s
op-naar-geluk_-ap-dijksterhuis

Op naar geluk

Ap Dijksterhuis

Omschrijving

Ons geluk hebben we voor een aanzienlijk deel in eigen hand. Voor 50 procent zelfs, zo vertelt de hedendaagse wetenschap ons. In de zoektocht naar het begrijpen van geluk verbindt Ap Dijksterhuis met veel vaart en humor de moderne psychologie en neurowetenschap met de klassieke westerse filosofie en oosterse filosofie. De lezer wordt meegenomen langs het boeddhistische ideaal van mindfulness en het heilzame effect van reizen, langs de vraag of we een vrije wil hebben, langs de overeenkomst tussen het geloof in een God en het bezoek aan een popfestival, langs de wijsheid van John Lennons moeder en de valkuilen van de consumptiemaatschappij, langs Socrates’ ideeën over de zorg voor de ziel, langs de beste manier om de juiste doelen te stellen, en de typisch eenentwintigste-eeuwse vraag hoe vaak je, voor je eigen gemoedsrust, nu eigenlijk je e-mail moet lezen. In zijn bestseller Het slimme onbewuste schreef Dijksterhuis dat, hoewel ons gedrag vooral bestuurd wordt door het onbewuste, we ons bewustzijn nodig hebben om geluk te ervaren. In Op naar geluk legt hij uit hoe we dat moeten doen. En wie wil er nu níet gelukkig worden?

ISBN
  • Nederlands
  • Paperback
  • 9789035143180
  • september 2015
  • 304 pagina’s

Werkgeluk in de praktijk

Het 100 Dagen Lab: daar waar Hapag-Lloyd zichzelf opnieuw uitvindt.

87.000 Mensen verbinden die werken bij CRH