Apps om je mentale veerkracht een boost te geven

Op dit moment wordt ons mentale welzijn op de proef gesteld. Een goed moment om je mentale veerkracht te versterken. Een aantal gewoonten die je daarbij kunnen helpen zijn goede slaap, mindfulness of meditatie, journaling, het oefenen van dankbaarheid en het tijdig zoeken naar hulp. En net zoals er apparaten en apps zijn om je fysieke gezondheid te ondersteunen, zijn er natuurlijk ook apps die je kunnen helpen een betere mentale gezondheid te creëren.

1. Slaap

Een goede nachtrust is cruciaal voor ons mentale welzijn. We weten allemaal dat een goede nachtrust je meer energie geeft. De wetenschap vertelt ons dat het krijgen van voldoende (en goede kwaliteit) slaap niet alleen de stemming en het energieniveau verbetert, maar ook zorgt voor lagere stress niveaus en het verbeteren van je geheugen en focus.
Apps zoals Pzizz bieden een manier om je te helpen jouw slaap te volgen. Pzizz biedt ook begeleide slaapsessies. Tik bijvoorbeeld op de slaapsessie en ervaar hoe je in slaap wordt gesust met een gesproken gids en rustgevende geluiden.

2. Meditatie en mindfulness

Het beoefenen van meditatie of mindfulness is een andere manier om mentale veerkracht te stimuleren. Regelmatig mediteren verbetert je geestelijke en lichamelijke gezondheid, vermindert symptomen van angst en verlaagt de bloeddruk. Headspace, Calm en Breathe zijn apps die je hierbij helpen.
Net als bij slaap-apps bieden deze apps begeleide sessies om je te helpen een pauze te nemen, te mediteren, te ontspannen en in slaap te vallen.

3. Journaling

‘Journaling’ is een gezonde manier om om te gaan met emoties. Het is een methode om je te helpen bij het verwerken van gedachten, gevoelens en de gebeurtenissen en omstandigheden van je dagelijks leven. Bovendien ervaren mensen dat het bijhouden van een dagboek hen mentaal sterker maakt. Uit onderzoek blijkt bovendien dat mensen die zichzelf trainen om dankbaar te zijn ook een betere lichamelijke en geestelijke gezondheid hebben. Probeer deze populaire apps om jou te helpen je diepste gedachten te documenteren: Day One, Diarium of Grateful.

4. Tijdig contact op voor hulp

Het zoeken en accepteren van hulp wanneer je dat nodig hebt is een belangrijk onderdeel van je mentale welzijn. En is vooral belangrijk in tijden van verhoogde stress. Je kunt tenslotte niet altijd alles alleen. Betterhelp en Talkspace bieden de mogelijkheid voor in-app messaging en andere elektronische, video- en telefonische middelen om te communiceren met erkende therapeuten.

We zijn benieuwd of deze app-tips jou opweg helpen naar meer mentale veerkracht. Deel je ervaringen, of aanvullende tips, met ons!